Regels beachrugby

Regels beachrugby

Voor het beachrugby gelden dezelfde regels als voor het veldrugby, met uitzondering van onderstaande regels:

  1. Het veld moet van los zand zijn en omlijnd worden door een duidelijk zichtbare lijn.
  2. Kick-off van de wedstrijd is voor het team dat de toss wint. De kick-off vindt plaats d.m.v. een tapkick.
  3. Kick-off van de 2e helft is voor het andere team, ook d.m.v. een tapkick.
  4. Kick-off na een score wordt genomen door het team dat de try tegenkreeg en dit gebeurt op dezelfde manier zoals een penaltykick genomen wordt. Uit de handen op de voet (niet op de knie) en weer vangen waarna hij mag passen of aanvallen.
  5. Het is niet toegestaan om te kicken.
  6. Er mag continu doorgewisseld worden. Een reservespeler mag het speelveld pas op als de te wisselen speler daadwerkelijk het veld heeft verlaten.
  7. Speeltijd. Na de 1e speelhelft wordt gewisseld van kant en direct doorgespeeld. De referee beslist uiteindelijk over de totale speeltijd.

Turven

  • Spelen tagrugby
  • Team bestaat uit maximaal 12 spelers: 5 spelers in het veld en 7 reserves
  • Er wordt gespeeld met een nr. 3 rugbybal
  • Een wedstrijd duurt 2 x 5 minuten
  • Spelhervatting dmv vrije pass.

Benjamins

  • Spelen Beach7
  • Afmeting veld: 25 x 40 m
  • Team bestaat uit maximaal 12 spelers: 7 spelers in het veld en 5 reserves
  • Er wordt gespeeld met een nr. 3 rugbybal
  • Een wedstrijd duurt 2 x 6 minuten
  • Lineout via een tapkick langs de lijn (infield) en direct gevolgd door een pass.

Mini’s t/m Colts & Meiden U18

  • Spelen Beach5
  • Afmeting veld: 25 x 31 m
  • Team bestaat uit maximaal 12 spelers: 5 spelers in het veld en 7 reserves
  • Er wordt gespeeld met een nr. 4 rugbybal
  • Een wedstrijd duurt 2 x 5 minuten
  • Een try geeft 1 punt
  • Er wordt gespeeld zonder rucks,  mauls, lineouts en scrums
  • Spelhervatting dmv free kick
  • Voor uitgebreide Beach 5 spelregels: Beach_Fives_Rugby_EN

Gelijk spel in de knock-outrondes

Als een wedstrijd in een knock-outronde eindigt in gelijkspel, volgen er try-outs:

Na de toss start de aanvaller op de middellijn, de verdediger op de try-lijn. Zodra de aanvaller begint, mag de verdediger oplopen. Als de aanvaller met zijn lichaam en/ of met 1 knie op de grond komt, moet de poging worden gestaakt. Als dit na een serie van 3 (dus 3 aanvallen door beide teams) geen winnaar oplevert, wordt de serie doorgezet op basis van ‘sudden death’. Om en om tot een team mist waar de ander scoort.

Bij Beach7 wordt eerst gekeken naar het team dat de meeste 5-punts tries heeft gescoord. Indien dit gelijk is; de meeste 4-punts tries en als dit gelijk is de meeste 3-punts tries. Is dit ook gelijk, dan volgen pas de try-outs.