REGELS BEACHRUGBY
Voor het beachrugby gelden dezelfde regels als voor het veldrugby, met uitzondering van onderstaande regels:
- Het veld moet van los zand zijn en omlijnd worden door een duidelijk zichtbare lijn.
- Kick-off van de wedstrijd is voor het team dat de toss wint. De kick-off vindt plaats d.m.v. een tapkick.
- Kick-off van de 2e helft is voor het andere team, ook d.m.v. een tapkick.
- Kick-off na een score wordt genomen door het team dat de try tegen kreeg en dit gebeurt op dezelfde manier zoals een penaltykick genomen wordt. Uit de handen op de voet (niet op de knie) en weer vangen waarna hij mag passen of aanvallen.
- Het is niet toegestaan om te kicken.
- Er mag continu door worden gewisseld. Een reservespeler mag het speelveld pas op als de te wisselen speler daadwerkelijk het veld heeft verlaten.
- Speeltijd. Na de 1e speelhelft wordt gewisseld van kant en direct doorgespeeld. De referee beslist uiteindelijk over de totale speeltijd.
Turven
- Spelen tagrugby
- Afmeting veld: 15 x 25 m
- Team bestaat uit maximaal 12 spelers: 5 spelers in het veld en 7 reserves
- Er wordt gespeeld met een nr. 3 rugbybal
- Een wedstrijd duurt 2 x 5 minuten
- Spelhervatting dmv vrije pass
Benjamins
- Spelen Beach5
- Afmeting veld: 25 x 31 m
- Team bestaat uit maximaal 12 spelers: 5 spelers in het veld en 7 reserve
- Er wordt gespeeld met een nr. 3 rugbybal
- Een wedstrijd duurt 2 x 5 minuten
- Lineout via een tapkick langs de lijn (infield) en direct gevolgd door een pass.
Mini´s t/m Colts
- Spelen Beach5
- Afmeting veld: 25 x 31 m
- Team bestaat uit maximaal 12 spelers: 5 spelers in het veld en 7 reserves
- Er wordt gespeeld met een nr. 4 rugbybal
- Een wedstrijd duurt 2 x 5 minuten
- Een try geeft 1 punt
- Er wordt gespeeld zonder rucks, mauls, lineouts en scrums
- Spelhervatting dmv free kick
- Voor uitgebreide Beach 5 spelregels: Beach_Fives_Rugby_EN
Gelijk spel in de knock-outrondes
Als een wedstrijd in een knock-outronde eindigt in gelijkspel, volgen er try-outs:
Na de toss start de aanvaller op de middellijn, de verdediger op de try-lijn. Zodra de aanvaller begint, mag de verdediger oplopen. Als de aanvaller met zijn lichaam en/ of met 1 knie op de grond komt, moet de poging worden gestaakt. Als dit na een serie van 3 (dus 3 aanvallen door beide teams) geen winnaar oplevert, wordt de serie doorgezet op basis van ‘sudden death’. Om en om tot een team mist waar de ander scoort.